آیا زیبایی طبیعی بهتر است؟

طبیعی، ارگانیک، پاکیزه ، سبز و … همه این کلمات برای توصیف جنبش جدیدی است که تمایلش  به سمت صنعت زیبایی طبیعی است . اخیراً، گفتگوهای مربوط به این پدیده رو به افزایش است در نظرسنجی ها نشان می دهد که درصد بسیار زیادی از خانم ها از محصولات زیبایی طبیعی استفاده می کنند.

تعریف کلمه “طبیعی” بسته به برند، شرکت یا توزیع کننده متفاوت است. اما از یک نگاه مورد قبول اکثریت، زیبایی طبیعی به محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی و بهداشتی ساخته شده بدون استفاده ازعناصری است که زیانشان برای افراد یا محیط زیست اثبات شده است.

ما خواستار شفافیت و کیفیت در غذاها، پوشاک و اکنون محصولات زیبایی خود هستیم. خرید محصولات زیبایی طبیعی به معنای تعهد به مراقبت از رفاه و سلامتی شخصی خود و سلامتی کره زمین است. با این حال، هنوز هم تشخیص ادعاهای دروغین و شفاف سازی لازم است. با انجام تحقیق و تفکر در خرید خود، می توانیم محصولات خطرناک را از مواد مغذی جدا کنیم.

محصولات زیبایی چگونه روی سلامتی ما تأثیر می گذارد

یکی از بارزترین تفاوت های بین محصولات زیبایی سنتی و محصولات زیبایی طبیعی امروزی، توجه به مواد تشکیل دهنده است. بر خلاف صنایع غذایی، مارک های زیبایی سنتی سال هاست که محصولات خود را بدون اعلام ترکیبات استفاده شده در آن را می فروشند. علاوه بر این، حتی اگر ترکیب محصول را ارائه کنند، بسیاری از این ترکیبات دارای اسم های پیچیده ای هستند و این لیست اغلب به مصرف کننده کمک خاصی نمی کند.

بسیاری از طرفداران زیبایی طبیعی دریافته اند که این لیست های گیج کننده، تعداد زیادی از مواد شیمیایی سمی را در خود پنهان می کند. طی یک دهه گذشته، رسوایی خیلی از ترکیباتی که برای مراقبت از پوست استفاده میشود بوجود آمد. به عنوان مثال، پارابن ها ، فتالات و SLS (سدیم لوریل سولفات) به عنوان مواد نگهدارنده و مصنوعی مضر در معرض اتهام قرار گرفته اند.

به همین دلایل ، برند های زیبایی طبیعی مدرن، صنعت لوازم آرایشی را به دست گرفته و خود را به عنوان گزینه هایی سالم تر معرفی کرده اند. برخی از شرکت ها تا آنجا پیش می روند که ادعا می کنند محصولات آن ها حتی برای خوردن هم بی خطراست.

همچنین، یکی از بازاریابی های غلط  محصولات زیبایی طبیعی این تصوراست که همه مواد شیمیایی مضرند ودر عین حال، همه مواد شیمیایی که از طبیعت گرفته شده اند، سمی نیستند. ما هنوز در مورد کالاهایی که استفاده می کنیم اطلاعات بسیار کمی داریم و بهترین کار این است که قبل از خرید، به خوبی در مورد محصول مورد نظر تحقیق کنیم.

چگونه محصولات زیبایی روی محیط تأثیر می گذارد

موادی که معمولاً در محصولات زیبایی سنتی مانند نفت و سیلیکون یافت می شوند نه تنها برای سلامتی ما بلکه در نهایت برای محیط زیست مضر هستند.

ما مواد سرطان زای زیادی در محیط خود داریم . مسئله اصلی، مواد شیمیایی است که هم برای مواد آرایشی و هم برای پاک کننده های خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

مهمترین تأثیر زیست محیطی نحوه استخراج یا تولید ترکیبات سنتی است – صرف نظر از اینکه بطور طبیعی رخ می دهد یا خیر. به عنوان مثال، روغن نخل یک ماده طبیعی است، اگرچه روش هایی که برای برداشت استفاده می شود، اغلب زمین را تخریب می کند.

از طرف دیگر، بسته بندی های این محصولات هم اکثراً غیرقابل تجزیه است و مدت های طولانی در طبیعت باقی می ماند.

خرید درست و بهترین نوع زیبایی

نتیجه گیری؟ مارک های زیبایی طبیعی با سرمایه گذاری روی مواد مؤثر با مسئولیت پذیری، سعی در محافظت از سلامتی ما و سلامت کره زمین دارند. با این حال، صرف نظر از برچسب های درج شده بر روی محصولات زیبایی طبیعی، تحقیق و تفکر درست در مورد محصول مصرفی برای مشتریان بسیار حیاتی است.

مهم این است که از ادعاهای عمومی و حرف های مبهم صرف نظر کنیم. در عوض، لیست مواد تشکیل دهنده در یک محصول را بخوانیم و منابع مختلف را بررسی کنیم اگر یک برند زیبایی ادعا می کند طبیعی است ولی مشخصات خاصی را ارائه نمی دهد، به احتمال زیاد حقیقت را پنهان می کند.

در هنگام مراجعه به برند ها برای کسب اطلاعات، از لیست سؤالات زیر استفاده کنید:
1. چگونه محصولات خود را بسته بندی و ارسال می کند؟
2- آیا برند مربوطه از سازمان های محیط زیستی حمایت یا از آن پشتیبانی می کند؟
3. چگونه اطمینان می دهد که مواد مصرفی شان از منابع با کیفیت تأمین شده است؟
4- مواد تشکیل دهنده خود را از کجا تهیه می کند؟
5- آیا ترکیبات به کار رفته را به طور کامل ذکر کرده است؟

سرانجام، از آنجا که زیبایی طبیعی به معنای چیزی متفاوت از شرکت و مشتری است، مهم است که ارزشهای خود را بشناسید و خریدهایی انجام دهید که مطابق با عقاید شما باشد. هیچ شرکتی نمی تواند همه این کارها را انجام دهد ، اگرچه بسیاری از آنها در جهت دستیابی به صنعت زیبایی بهتر، گام های مؤثری برداشته اند و این اولین قدم برای ایجاد تغییر است.